אדריכל פנים או מעצב פנים: מה ההבדל ומתי נזדקק לכל אחד מהם בתהליך השיפוץ

שיפוץ בבית הוא אירוע מורכב שיכול להימשך זמן רב ולגזול כוחות גוף ונפש כאחד. שלב התכנון שלו משמעותי ביותר ובחירת איש המקצוע המתאים – אדריכל פנים או מעצב פנים – יכול להיות ההבדל בין שיפוץ מוצלח לשיפוץ שנכשל.
איש המקצוע אמור לקחת את החלומות שלכם, לתרגם אותם לשרטוטים ואלו יתורגמו לעובדות בשטח.

רבים מתבלבלים בין אדריכל פנים למעצב פנים, אך לכל אחד מהמקצועות הללו ישנם תחומים מקצועיים וסמכויות שונות.
פלג אדריכלים, כאן בשבילכם, לעשות לכם סדר בבלגן ולתת לכם טיפים לשיפוץ מוצלח.

מהו אדריכל פנים?

מקצוע האדריכלות מוגדר גם כ"אמנות הבנייה", וכולל בתוכו תכנון אדריכלי ועיצוב של מבנים וחללים.
למקצוע זה ישנם כמה תחומי התמחות, כגון: אדריכלות נוף, אדריכלות למבני ציבור, אדריכלות למבני מגורים רבי קומות, אדריכלות לבתים פרטיים ועוד.
אדריכל הינו בוגר תואר של 5 שנים באחד מהמוסדות הבאים המוכרים ללימודי אדריכלות, כגון: אוניברסיטת ת”א, אוניברסיטת אריאל, ויצ"ו חיפה, הטכניון או בצלאל.
לבוגרי מוסדות השכלה אלו יש אישור לתכנן בתים פרטיים בעת סיום לימודיהם. לאחר שהם מסיימים התמחות של 3 שנים במשרד אדריכלים עם בחינת הסמכה בסופה, הם מאושרים על פי חוק גם לבנות מבנים גדולים, כגון: מבנים ציבוריים, בנייני מגורים ודומים להם.
אדריכלים שמעצבים את פנים הבתים שאותם הם מתכננים נקראים  אדריכלי פנים. אדריכלות פנים היא שילוב של אדריכלות ושל מקצוע עיצוב הפנים. אדריכל פנים יכול לקחת על עצמו פרויקט שלם החל משלב התכנון, המשך בבנייה ובפיקוח עליה וכן עיצוב החללים הפנימיים של המבנה והדירות שבתוכו.
כך, שאדריכלים יכולים לתפקד גם כמעצבי פנים ולשלב את תחום האדריכלות ועיצוב הפנים יחד. לעומת זאת, מעצבי פנים אינם אדריכלים משום שאין להם תואר באדריכלות ולכן הם מוסמכים לתכנן רק את פנים הבית ולא את המבנה כולו.
לקוחות נזקקים לאדריכל כאשר הם מעוניינים בתוכנית אדריכלית החל משלב התכנון הראשוני, דרך אישורה על ידי הוועדה לתכנון ובנייה. כמו כן הם זקוקים לאדריכל כדי שיספק שירותי פיקוח הנדסי לאורך שלבי הבנייה השונים.
אדריכל גם נחוץ בעת שרוצים לבצע שינוי תכנוני בחלל הפנים של המבנה או של הדירה, כמו למשל במקרה של שיפוץ.

מהו מעצב פנים?

עיצוב פנים שייך למקצועות העיצוב והוא מתייחס לתכנון ולעיצוב של חללי פנים בלבד ללא שינויים תכנוניים בתוך המבנה.
את מקצוע עיצוב הפנים ניתן ללמוד במסגרת לימודי תואר במוסדות לימוד העוסקים בתחום זה ובמגוון רחב של מסלולי לימודי תעודה המעניקים תעודת הסמכה מקצועית לעסוק בעיצוב פנים.
ההבדל בין מסלולי הלימוד לתואר עיצוב פנים לבין לימודי תעודה בעיצוב פנים הוא במשך זמן הלימודים – 3-4 שנות לימוד לתואר לעומת שנת לימודים אחת בלימודי התעודה.
בשל כך, גם יש הבדל בהיקף ההכשרה וההסמכה לביצוע שינויים תכנוניים בין מעצבי הפנים.

מה ההבדל בין אדריכל פנים למעצב פנים?

שני התחומים המקצועיים הללו קשורים זה בזה, אך שונים במהותם וביישומם במסגרת תהליכי בנייה או שיפוץ.

הבדל בהכשרה המקצועית – אדריכל לומד כחמש שנים, להתמחות ובחינה בסופם ואז הוא מקבל תואר של אדריכל מוסמך לתכנון בתים פרטיים וציבוריים.
מעצב פנים עובר הכשרות מסוגים שונים – חלקם תואר ממוסד אקדמי, שבסיומו הוא מורשה לעצב חללי פנים בלבד.
ניתן גם ללמוד עיצוב פנים בקורסים מקצועיים שונים של מספר חודשים.

הבדל בתחום העיסוק העיקרי – האדריכל עוסק בתהליכי תכנון שכוללים את הליכי הבנייה ו/או השיפוץ, הגשת תוכניות אדריכלות לוועדות התכנון והבנייה ואישורן. מעצב פנים, לעומתו, עוסק בתהליכי תכנון ועיצוב של חללי פנים בלבד.

ליווי הלקוחות – אדריכל מלווה את הלקוח החל משלב תכנון המבנה ולעומתו מעצב הפנים מלווה את הלקוח רק לאחר שהמבנה כבר נבנה.

איך בוחרים אדריכל פנים?

שיקולי מיקום – עדיף ללקוח לעבוד עם אדריכל פנים שנמצא באזור מגוריו כדי לחסוך את תשלום הנסיעות שלו אל אתר הבנייה או הדירה. בנוסף, בשל הקרבה יוכל אדריכל הפנים להגיע אל המבנה בקלות ובזמינות גבוהה.

בדיקת המלצות – חשוב לבדוק המלצות על כמה אדריכלי פנים ולפיהן לבחור את האדריכל שנראה לכם המוכשר והמקצועי ביותר.
ניתן גם לשאול לקוחות שלקחו בעבר את שירותי אותו אדריכל ולשמוע מהם באופן אישי את המלצתם והתרשמותם ממנו כאדם ומטיב העבודה שהוא עשה אצלם.

בדיקת הכשרה מקצועית וניסיון בשטח – כדאי מאד לבדוק היכן למד אותו אדריכל פנים, את התעודות שלו, אלו פרויקטים תכנן וכמה שנות ניסיון יש לו.

האם נוצר קשר אישי
– חשוב ביותר לשים לב לקשר האישי הנוצר ביניכם לבין איש המקצוע. כשנזקקים לשירותי אדריכל יודעים שנכנסים לתקופה מורכבת וקשה שלעיתים לוקחת זמן רב.
לכן, רצוי שתהיה שפה משותפת ושתרגישו שיש מי שמקשיב לרצונות ולדרישות שלכם.

לבקש לראות תיק עבודות
– כדי לראות באלו פרויקטים השתתף אדריכל הפנים, מהו הסגנון האדריכלי העיצובי שלו והאם הוא מתאים לסגנון שאתם אוהבים.

קשרים עם בעלי מקצוע שונים
– האם אדריכל הפנים שאתם רוצים להיעזר בו הינו בעל ניסיון בשטח, מכיר בעלי מקצוע שונים, ספקי חומרי גלם, יש לו הבנה וידע טכני הנראה לעין, התמודד בעבר עם עבודות שכללו תקציבים גדולים וכו'.

לעשות תיאום ציפיות
– אתם וודאי מעוניינים שאדריכל הפנים יוכל לשלב בין רצונותיכם ולתרגם אותם למה שיתכנן בשטח.
אדריכל פנים טוב עבורכם הוא זה שיהיה קשוב לדרישותיכם וידע להוציאן לפועל.

מחיר – מומלץ שלא להתפתות להצעת המחיר הזולה ביותר או לאתר אינטרנט מרשים בעל תמונות מרהיבות.
כמו כן מומלץ לדון מראש על פריסת תשלומים שתהיה נוחה לשני הצדדים ולחתום על חוזה לפני התחלת העבודה.

מה רלוונטי לשיפוץ?

כשעושים בבית שיפוץ הוא יכול להיות שיפוץ נרחב שיכלול את כל שטח הדירה, החלפת תשתיות וחלוקת הדירה לחללים חדשים, הריסה ובנייה של קירות וכדו'.
או – שיפוץ קטן יותר בחלל מסוים של הבית או עבודה ספציפית כמו: החלפת ברזים, צביעה או ריצוף חדש.

בכל מקרה, כדאי להתכונן לתהליך השיפוץ ולתכנן אותו בצורה יסודית לפני שהוא מתחיל בפועל. ככל שמתכננים ביסודיות יותר את הצרכים, השלבים ואת התקציב הכספי – כך גדלים הסיכויים שהשיפוץ יעבור בקלות, לא יצבור הוצאות מיותרות ולא יתעוררו קשיים שלא חשבתם עליהם תוך כדי התהליך.

מומלץ ללקוחות לעשות עבודת שטח לפני תחילת השיפוץ, לבקר באולמות תצוגה, להתרשם מהחומרים והמוצרים המצויים בחנויות, לקבל רעיונות מאתרי עיצוב ובעיקר לדעת מה בדיוק אתם רוצים.

כדאי גם לקחת בעל מקצוע המתמחה בחלל שאותו אתם רוצים לשפץ כגון: בשיפוץ מטבח לקחת בעל מקצוע המתמחה בעיצוב מטבחים.

כשמדובר בשיפוץ גדול מומלץ להיעזר באדריכל פנים, משום שאיש המקצוע ידע כיצד לתכנן מראש את השיפוץ, להוביל את התהליך  ולתאם בין רצונותיכם לבין עבודת בעלי המקצוע המתבצעת בשטח. האדריכל או המעצב יכול גם לעזור ללקוחות בקבלת החלטות בשטח ובפתרון בעיות המתעוררות תוך כדי השיפוץ וכן להמליץ היכן כדאי לא לחסוך והיכן ניתן להתפשר.

פלג אדריכלים – שירותי אדריכלות ברמה אחרת

פלג אדריכלים הינו משרד אדריכלים מוביל בתכנון פרויקטים בארץ ובעולם. חזון החברה מזוהה עם יצירתיות, חדשנות ואיכות, בשילוב מודעות חברתית וסביבתית.

פלג אדריכלים רואה לעצמה חובה להקשיב ולמלא את צורכי לקוחותיה לשביעות רצונם – להתאים את התכנון האדריכלי תוך התאמה לדרישותיהם, צורכיהם ויכולותיהם הכלכליות.

החברה מקפידה על נתינת רמת שירות גבוהה לאורך כל התהליך החל משלב התכנון ועד לאחרי סיומו.

בנוסף לתכנון המותאם לצרכיו ולדרישותיו של הלקוח קיימת הקפדה רבה לשמירה על איכות הסביבה בדגש על בניה מתקדמת ואקולוגית שלא פוגעת בטבע וחוסכת באנרגיה.
קו התכנון האדריכלי של פלג אדריכלים הינו מודרני ופונקציונאלי   והחומרים שמשתמשים בהם הינם ידידותיים ומותאמים לסביבה.

לחברה פלג אדריכלים צוות עובדים מיומן ומקצועי המתעדכן מקצועית באופן תדיר. צוות המשרד מקפיד על זמינות גבוהה ללקוחות, על יחס אישי והקפדה עד לפרט האחרון .