תכנון מבני ציבור

תכנון מבני ציבור הוא אחד מהתחומים המורכבים שקיימים בתכנון אדריכלי.
מבני ציבור, כמו: קניונים, משרדים ממשלתיים, קופות חולים, מרכזי תרבות ספורט ופנאי, מוסדות ציבוריים ועוד – מיועדים לשרת קהל רב בעל צרכים שונים ומגוונים.
קהל המגיע לבניין כדי להשתמש בשירותי המקום או להיעזר בו לטיפול בבעיותיו.
לכן, יש להקיש חשיבה מעמיקה ותכנון מוקפד בתכנון מבנה ציבור.
יש למפות ביסודיות את צרכי הלקוחות שאמורים להגיע למבנה זה ולבדוק את צרכיהם ומאפייניהם העיקריים.
משרד האדריכלים "פלג אדריכלים" עוסק שנים רבות גם בתחום של תכנון אדריכלי למבני ציבור.

מה נחשב כמבנה ציבור?

מבנה ציבור הוא מבנה שנועד לשרת את הציבור הרחב ונבנה על קרקע ציבורית.
מבני ציבור הם לדוגמה: מוסדות חינוך, מרכז תרבות, בתי כנסת, שירותים חברתיים, משרדי ממשלה, תחנות משטרה וכיבוי אש, מרכז ספורט, מוזיאונים, מקלטים ציבוריים, שדות תעופה, מרכזי תחבורה וכדו'.

תכנון מבני ציבור
Modern skyscrapers, Dubai Marina, Dubai, United Arab Emirates

נקודות המוצא של תכנון מבני ציבור ע"י משרדי אדריכלים

המבנה הציבורי מיועד לשרת את הציבור לשנים ארוכות ולכן על משרדי האדריכלים לתכנן מבנה שיתאים גם לשימוש בעתיד הרחוק, מעין מבנה "על זמני".
בתכנון מבנה ציבורי מתקיימת עבודה משותפת ומתואמת בין מספר אנשי מקצוע וגורמים שונים, כמו: משרדי אדריכלים, מעצבים, יזמים ומנהלי אותה רשות.
המבנה הציבורי חייב להיות בנוי אחרת ממבנה פרטי, כמו למשל: יכולת לעמוד בעומסים כבדים ותכנון מפתחי דלתות רחבים.
כל מבנה ציבור צריך להיות מתוכנן בהתאם לשרות שאותו הוא נותן לציבור ובהתאם לפעילות שמתקיימת בו.
יש לזכור גם כי תכנון המבנה, בעיקר בחלקו הפנימי, חייב לקחת בחשבון צרכים מיוחדים שונים של קהל. לדוגמה: לתת מענה לפתרון הנגישות לאוכלוסייה של נכים, להפעיל מערכות כריזה או שירותים שונים הנחוצים לבעלי לקויות שמיעה ועוד.
התייחסות זו לצרכים מגוונים של קהל מיועדת ליצור שוויון בהתייחסות לכל האנשים שיבואו לקבל שירות במבנה ציבורי זה וכן להבטיח שיתנהלו בו בבטחה.
כך, שתכנון המבנה הציבורי מתמקד בעיקר בתכנון הכניסות למבנה, תשתיתו, תכנון החללים הפנימים, תכנון ועיצוב חלקו החיצוני של המבנה וכן התכנון הסביבתי שלו.
חשוב לתכנן את המבנה הציבורי באופן שבו ההתמצאות בתוכו תהיה קלה ומובנת, כדי שכל אחד יוכל למצוא בקלות את מה שהוא מחפש ולא ימצא עצמו הולך בו לאיבוד.
עוד נקודה שמשרדי אדריכלים צריכים לקחת בחשבון היא התקציב שיופשר לצורך הבנייה: מבנה ציבור נבנה מכספי הציבור ואמור להיות בעל עמידות לאורך שנים רבות. נקודת מוצא זו יוצרת דילמה, משום שמצד אחד חומרי הגלם שצריכים להשקיע במבנה הציבורי חייבים להיות איכותיים ועמידים במיוחד ומצד שני יש תקציב מוגבל שמיועד לבניית המבנה.
איכות שווה כסף – והכסף מוגבל…

 מבני ציבור  – חלק מסמלי מקום הישוב בו הם בנויים

למבני ציבור יש חשיבות רבה בזהות של מקום הישוב בו הם ממוקמים.
הם הופכים לחלק ממה שמסמל ומייחד אותו.
לכן, משרדי אדריכלים שמים להם למטרה לתכנן מבני ציבור בעלי זהות ייחודית ועיצוב מרשים המתקשר עם אופי המקום בו הם נמצאים.
הם הופכי לחלק מסמלי מקום הישוב ויש להם השפעה על קהילת הישוב המקומית וגם, פעמים רבות, השפעה ארצית.

האם כדאי לשפץ או להוסיף למבנה ציבורי או להקים מבנה חדש ?
עוד שאלה שמתחבטים בה משרדי אדריכלים היא מה עדיף: לתכנן ולעצב מבנה ציבור חדש, להגדיל בניין ציבורי ישן ע"י בניית אגפים חדשים או לבחור באופציה של שיפוץ מבנה קיים בלבד.

הדומה והשונה בין בניה פרטית לבנייה ציבורית

– יעוד שונה של התכנון האדריכלי – למשל בנושא תכנון מפתחי הכניסה למבנה, תכנון של תשתיות המבנה, תכנון החללים הפנימיים והתאמת התכנון לצרכי המבנה ולפעילותו השגרתית.

– בתהליך תכנון אדריכלי של מבנה ציבורי אין דגש נקודתי על עיצוב פנים למבנה. לעומת זה, תהליך של תכנון אדריכלי לבית פרטי כרוך בתכנון עיצוב הפנים שלו.

– הן תכנון בית פרטי והן תכנון מבנה ציבורי יש לבצע תוך התחשבות בתנאים הסביבתיים של מקום הבנייה המיועד ובגודל השטח המיועד לבנייה.

– בשני סוגי התכנון והבנייה, יש לקבל היתר בנייה ע"י הוועדה לתכנון ובניה של מקום הישוב הרלוונטי ורק אח"כ ניתן להתחיל ולבנות.

פלג אדריכלים – מומחים בתחום הבנייה הציבורית

תכנון מבני ציבור היא עבודה אדריכלית ועיצובית לא פשוטה, הדורשת לקיחה בחשבון של מרכיבים רבים.
בשל כך, יש לבחור משרד אדריכלים בעל ניסיון וידע מקצועי מתאים להתמודד עם האתגר הכרוך בבניית מבנה ציבור – אם זה מרכז קניות, בתי קולנוע, מרכזי תחבורה וכל מבנה שמשרת קהל רחב.
לחברת פלג אדריכלים יש ניסיון רב שנים בבניית מבני ציבור בישראל וביישום מעשי של פרויקטים ציבוריים רבים.
המבנים הציבוריים שהחברה תכננה מצויים במקומות רבים בארץ.
לכן, כשגוף ציבורי מפקיד בפני חברת פלג אדריכלים את תכנון המבנה שלו, הוא יכול להיות בטוח שהפרויקט נמצא בידיים מקצועיות ואמינות.