שלבים בעבודתו של האדריכל

תחום האדריכלות הנו תחום אשר חוזר אחורה לראשית תולדות האדם, שהרי לאורך כל שנות ההיסטוריה בנה האדם בתים למגורים ומבנים למטרות שונות. בין מגוון התחומים בעבודת האדריכל ניתן לכלול מבנים המשמשים ככנסיות, בתי מגורים, בנייני משרדים, בתי כנסת ועוד רבים. לא תמיד ברור לכולנו מה בפועל עושה האדריכל בעבודתו ואיזה סוג של אנשים יבחרו לעסוק במלאכה זו. ניתן לומר באופן כללי כי על האדריכל להיות איש יצירתי בעל דמיון וחזון בנוסף להבנה בחוקי ההנדסה אשר יוציאו בסופו של דבר את הפרויקט לפועל. בזמנים המודרניים התגבשו מספר שלבים שעל האדריכל לבצע על מנת להגיע למבנה עומד ושימושי. כפי שציינו סוגי המבנים הם רבים אך השלבים בדרך כלל חוזרים על עצמם. בנוסף לסעיפים שנציין חשוב לזכור כי לכל אחד מסעיפים אלו יכולים להתווסף תת שלבים אשר נמנים עם עבודתו של האדריכל.

שלב ראשון: השלב הראשוני בעבודת האדריכל הוא תכנון המקום ותכנונים סכמטיים. בתחילה האדריכל בודק פיזית את המקום בו המבנה אמור להבנות. על מנת לתכנן נכון ולקחת בחשבון את ההנדסה והחומרים הנכונים על האדריכל לבדוק את תנאי השטח ועל פיהם לשרטט את העיצוב הראשוני. לאחר בדיקת השטח ישרטט האדריכל את המבנה "על הנייר" כדי לתת צורה כללית למבנה. לאחר התכנון הראשוני והגולמי יעבור האדריכל לשרטוטים מורכבים יותר אשר יכללו את הפרטים השונים של הבניה, למשל היכן יוצבו הדלתות והחלונות, כמה קומות יהיה למבנה, היכן יוצבו המדרגות, כיצד יראה צורת המבנה ועוד פרטים שונים. כל אלו יובילו אותנו לשב הבא בתכנון של הבנייה.

שלב שני: השלב השני של עבודת האדריכל הוא פיתוח העיצוב. פיתוח העיצוב הוא ירידה לרזולוציות הקטנות ביותר של הבנייה אשר כוללות גם את חומרי הבנייה והפרופורציות הרצויות. המון פעמים בשלב זה אדריכלים בונים דגם מוקטן ופרופורציונלי של המבנה על מנת להעביר באופן הטוב ביותר את הנראות של הפרויקט. בשנים האחרונות כניסה של מדפסות תלת מימד לשוק מאפשרות הדפסת מודלים בתלת מימד וחוסכות לאדריכל עבודה רבה. באמצעות הדפסות אלא יכול האדריכל לבצע שינויים במודל לפי רצונו של הלקוח ובכך הוא חוסך זמן ועבודה בשלב זה. המודל נותן את המושג הקרוב ביותר לפרויקט הגמור.

שלב שלישי: השלב השלישי כולל בתוכו הכנת מסמכים לבנייה, הצעת מחיר ללקוח וניהול הבנייה עצמה. על האדריכל לדאוג לאישורים השונים שילוו את תהליך הבנייה וגם להחליט על החומרים השונים אשר יבנו את המבנה. עם החלטות אלו האדריכל מציג ללקוח הצעת מחיר אשר כוללת בתוכה את כל השלבים הקודמים וכמה יעלה לבנות את המבנה עצמו. לאחר שכל אלו אושרו ונבחר קבלן לפרויקט, האדריכל והקבלן ביחד ניגשים למשימה של הקמת המבנה "לחיים". מעורבות האדריכל יכולה למנוע טעויות ולדאוג שהמבנה ישאר "נאמן" לשרטוטים המקוריים.