קצת על שלבי העבודה עם אדריכל

אדריכל הוא מי שאחראי על תכנון בית או תכנון ערים מבחינת התפיסה העיצובית והפונקציונלית שלהם.מה הם שלבי העבודה עם אדריכל?

אדריכלים טובים לא רק מתכננים בית או מבנה אחר או מעצבים מתחם מגורים כשלעצמם. תפקיד האדריכלים הוא להבטיח שהמבנה שהם מתכננים ישתלב היטב בסביבה בה הוא נבנה ויענה על צרכי הלקוח. אדריכל שלא ישלב היטב את המבנה שלו בסביבה חוטא לעקרונות המקצוע שלו, וגורם נזק למראה הסביבתי ואפילו – וכבר היו דברים מעולם – ליחסי שכנות.

מתחילים את העבודה עם האדריכל

כאשר פונים לאדריכל בפעם הראשונה, יש להניח שתרצו להפגש פגישה לא מחייבת במשרדו, להתרשם מהאיש (או האשה כמובן) ומתיק העבודות שלהם. לאדריכלים חשוב לקבל בפגישה זו את המידע הראשוני, לקבל תמונה כללית על המבוקש ועל המצב בשטח. ללקוח חשוב לדעת שהאדריכל או האדריכלית שאיתם הוא יעבוד הם אנשים שניתן להסתדר איתם ונח לעבוד איתם.

לאחר שהאדריכל קיבל את המידע הראשוני, הוא מוציא הצעת מחיר לפרוייקט ולאחר שאתם מאשרים אותה, האדריכל מתחיל לתכנן את המבנה.

שלבי תכנון אדריכלי בבניה פרטית

כאן תתחילו לשמוע את המילה "פרוגרמה": הפגישה הראשונה תהווה תאום צפיות בין האדריכל והלקוח, שמיעה על סגנון הבניה והעיצוב המועדף על הלקוח וירידה לעומק הפרטים בדבר סגנון חיים וצרכים עתידיים. תאום הציפיות מאפשר לאדריכל לקבוע מסגרת תקציבית מסוימת. עדיף לציין את התקציב האמיתי העומד לרשותכם ולא להסתיר כסף או לדבר על סכומים שאין לכם.

הגשת קונספט בצורת תוכנית בקנה מידה 1:100

הגשה זו היא אולי החשובה ביותר מבחינת היחסים בין הלקוח והאדריכל: כאן מציג הארכיטקט את התפיסה שלו לגבי צורת הבית – חיצונית ופנימית – וכיצד הוא עומד על המגרש. בנוסף, האדריכל מציג גם את החלוקה הפנימית. בעבר הוגשו הרעיונות כשרטוטים צבועים או 'מקטים' (דגמים), אך כיום נעשית לרוב הדמיה תלת מימדית וגם כזאת שבה אפשר לשוטט ממש, על גבי המחשב. האדריכל מקבל מהלקוח את ההערות שלו והשניים מתכנסים בסופו של דבר לכלל תוכנית עיצובית שאותה אפשר להגיש לאישור.

הגשת תכניות להיתר

התוכנית הזו מוגשת על ידי האדריכל והלקוח שלו לוועדה מקומית לתכנון ובניה. לאחר שהוועדה מעיינת בתוכניות, היא מגישה רשימת דרישות שונות והנחיות, שעל פיהן מגישים יחד עם מהנדס את תוכניות העבודה.

תכניות עבודה

מדובר בתוכניות מפורטות בקנה מידה 1:50. כאן יכול להיות שהאדריכל יזדקק ליועצים חיצוניים לתאורה, אינסטלציה, קונסטרוקציה וכד'. תוכניות אלה משמשות לקבלת הצעות מחיר מהקבלנים השונים, לוחות זמנים ועוד.
אדריכלים רבים מסיימים את העבודה שלהם פחות או יותר בשלב הזה. מצד שני, לא מעט אדריכלים ממשיכים ללוות את הלקוחות בפגישות עם הקבלן, בפיקוח אדריכלי ובעיצוב פנים, הכל לפי העניין ולפי הסיכומים בינהם. רצוי מאוד לתאם עם האדריכל לא רק פיקוח, אלא גם מעבר על המבנה לאחר הבניה לאיתור בעיות וביצוע תיקונים.