מה חשוב לבדוק כשמחפשים פרויקט חדש

אין הרבה החלטות חשובות יותר בחיים מאשר ההחלטה הנוגעת לרכישת דירה, הכרוכה בסכומי כסף גבוהים מאד – על אחת כמה וכמה במצב הנדל"ן הנוכחי בישראל ובמקרה של פרויקט מגורים חדש. כיאה להחלטה שיש לה השפעה כל כך חשובה עליכם, אתם חייבים להכניס למשוואת הבחירה הרבה מאד משתנים. הנה רק חלק מהסוגיות שרצוי מאד לשים עליהן דגש.

המיקום

ההחלטה הראשונית שמקבלים לרוב ביחס לפרויקט מגורים מתייחסת למיקום שלו, בין אם ברמת אזור גיאוגרפי או עיר ובין אם ברמת שכונה או רחוב. חשוב לבחון את האזור מבחינת התשתיות הקיימות בו, שצפויות להשפיע על החיים שלכם בשלל מובנים: השאלה האם יש בסמוך גן ילדים או בית ספר, לדוגמא, או מהן דרכי הגישה לאזור (גם מבחינת התחבורה הציבורית). מומלץ לבקר באזור מספר פעמים טרם קבלת ההחלטה, ורצוי לעשות זאת גם בשעות היום וגם בלילה, ובמידת האפשר לשוחח עם אנשים המתגוררים בו בעת הנוכחית.

מבחינה כלכלית, מומלץ לבחון את העלויות הנהוגות באזור או של פרויקטים דומים למה שמחפשים – מה שיאפשר לדעת עד כמה העסקה אטרקטיבית.

תכניות הדירה

גורמים המציעים דירות ופרויקטים למכירה לא יבחלו לרוב באמצעים שיווקיים כדי להשיג את יעדיהם. אין בכך פסול, כמובן, אבל המשמעות מבחינתכם היא שאתם צריכים להיות ערניים ולשאול על כל מה שאינו ברור לכם. אל תסתמכו על התיאור הכללי מאד של מספר החדרים ושטח הדירה (שיכול להיות מובא בברוטו או בנטו), אלא עברו לעומק על תכניות הבנייה ועל המפרט הטכני של הדירה.

זו בדיוק הנקודה שבה ניתן לפנות לבעל מקצוע דוגמת אדריכל, שיוכל לעיין בתכנית ולהצביע על היתרונות וגם על החולשות האפשריות שלה. אלו הם תחומים שלא בהכרח יהיו ברורים למי שאינו בקיא בתחום.

הגורם המבצע

כאשר מחפשים דירה או בית פרטי בפרויקט מגורים, מעוניינים שההשלמה של הבנייה תתבצע בתוך פרק הזמן המינימלי ביותר האפשרי. יחד עם זאת, חובה לוודא שרמת הביצוע תהיה ללא דופי, כי למרבה הצער כבר היו דברים מעולם. בדקו את המוניטין ואת הרזומה של הגורם המבצע, ובמידת האפשר שוחחו עם דיירים בפרויקטים קודמים שהוא השלים (ניתן לקבל את המידע הזה דרך היזם וגם באינטרנט).

מומלץ להיות מעורים ככל האפשר בתכניות הבנייה וההקמה של המבנה. רצוי לראות עם מי עובד הקבלן להשלמת תמונת הבנייה: איזו חברה מבצעת קונסטרוקציה, מיהם קבלני המשנה האחראים על עבודות הגמר וכן הלאה. נכון, קונסטרוקציה ועבודות גמר לא תמיד יגידו הרבה לחלק מהאנשים, אבל במקרה של רכישת דירה מפרויקט, כן חשוב לשים אליהם לב. על כל פנים, נראה שקבלן מהשורה הראשונה יאפשר לכם שקט נפשי גם מהבחינה הזו.

 

איך אפשר בלי המשכנתא?

כיום מעטים מאד הישראלים שיכולים לרכוש דירה ללא משכנתא, וגם בבחירה שלה חשוב להשקיע מאמצים ראויים. מומלץ להגדיר קודם כל מהו ההון העצמי שעומד לרשותכם, כשמומלץ כמובן לא לרוקן את כל החסכונות על הדירה. רצוי לבחון כמה שיותר מסלולי משכנתא ולשים לב לפריסת התשלומים, לריבית ולאותיות הקטנות בכל אחד מהמסלולים. יצירת תמהיל בין מספר מסלולים מומלץ פעמים רבות במטרה להקטין את רמת הסיכון

את הבדיקה ניתן לבצע בבנק שהחשבון שלכם מתנהל בו או בבנקים אחרים, כשאנחנו ממליצים לבחור כמה שיותר אפשרויות. זכרו שבניגוד למה שרבים חושבים, יש לכם כוח ויכולת מיקוח מול הבנק. ניתן ואף מומלץ להיעזר ביועץ מקצועי, שיכול להיות מטעם הבנק או חיצוני לו.