אדריכלות ירוקה

האדריכלות הירוקה הולכת וצוברת תאוצה בארץ ובעולם בשל ערכיה השומרים על איכות הסביבה, על בריאות הדיירים ואיכות חייהם ועל בנייה המתחשבת בטבע שמסביב ובמשאבים הטבעיים.
האדריכלות הירוקה לוקחת אחריות על עתידו של כדור הארץ ההולך ומתחמם ועל המאזן האקולוגי שלו. זאת, כדי ליצור הווה מתחשב ובריא יותר וחשיבה ארוכת טווח על חיי הדורות הבאים.

תקנות הבנייה הירוקה, קובעות שהחל מחודש מרץ 2022 יש לבנות מבנים חדשים בבנייה ירוקה ולעמוד בתקן הישראלי לבנייה ירוקה.

אדריכלות ירוקה משלבת בין תכנון המבנה לבין היותו לידידותי לסביבה, מניעת ניצול משאבי טבע מיותרים, זיהום הסביבה בפסולת בניין העשויה מחומרים בלתי מתכלים ומזיקים לבריאות או כל פגיעה אחרת שיכולה להזיק לבני האדם הגרים בבתים אלו ובסביבתם.

מהי אדריכלות ירוקה ומהם יתרונותיה וחסרונותיה – על כך תוכלו לקרוא בכתבה הבאה.

מהי אדריכלות ירוקה?

אדריכלות ירוקה, שידועה גם בשמה בנייה ירוקה או בנייה בת קיימא, היא בנייה ידידותית לסביבה שמטרתה לדאוג לשמירה על בריאות הדיירים, איכות חייהם ועל איכות הסביבה.
העקרונות הנמצאים בבסיסה הם חיסכון במשאבים של חשמל ומים, עידוד מחזור פסולת וחתירה לשיפור איכות המחיה של הדיירים.
מטרת האדריכלות הירוקה היא ליצור פגיעה קטנה ככל האפשר במשאבים הטבעיים ולצמצם את הפגיעה באיכות הסביבה.

רכבת ישראל - אדריכלות ירוקה

אבני היסוד של אדריכלות ירוקה

1.תכנון המבנה בהתאמה לתנאים הטבעיים – תכנון המבנה מבחינה חיצונית ופנימית בהתאמה למאפיינים הסביבתיים שלו: כיווני האוויר והרוח וקרינת אור השמש על השטח, כדי להשפיע על הטמפרטורות ועל השתקפויות האור בבית העתידי. בהתאם לכך, לתכנן את זוויות הבנייה, הצללת החלונות, מיקום החלונות וכדו'.

2.שמירה שלא לפגוע בסביבה – אדריכלות ירוקה מקפידה לא לפגוע, עד כמה שאפשר, בסביבה שבה עומד להיבנות המבנה הירוק. כמו היא משתדלת למזער את עבודות העפר בשטח שבו נבנה הבית ומסביב לו.

3.שימוש במשאבים טבעיים – תכנון המבנה, כך שניתן לקבל בתוכו זרימת אוויר אידיאלית לכל עונות השנה, עיצוב חלונות ודלתות לכיוון שייתן את האופטימום לאוורור ולצינון. כך ניתן להקטין את השימוש בחימום ובקירור מלאכותיים ולשמור באופן טבעי על בריאות יושבי הבית.

4.תכנון חוץ הבית – אופן העמדת המבנה על השטח לוקח בחשבון גם את ניצול השטח הלא בנוי מסביב לבית שיכול לשמש את יושביו. זאת, כדי שניתן יהיה לנצל את השטח  בצורה מקסימלית המשתלבת גם היא בנתוניו הטבעיים.

5.מחזור מים אפורים במערכת ביתית – מים אפורים הם מים שכבר נעשה בהם שימוש באמבטיה, במכונת הכביסה, במטבח וכדו'.
בתכנון רשת האינסטלציה באדריכלות ירוקה, מציין האדריכל כיצד והיכן יש לאפשר הפרדה של המים האפורים ובעצם מתכנן מערכת מחזור מים ביתית.

6.מערכת אנרגיה סולארית ביתית – תכנון מערכת סולארית (או הכנה להתקנתה) על הגג כדי לייצר חשמל עצמי.

7.בידוד – באדריכלות ירוקה בונים מתוך חשיבה על חיסכון אנרגטי לחימום וקירור המבנה. לכן יש לתכנן בידוד תרמי לגג ולקירות המבנה.
הבידוד הטרמי והאקוסטי הינו בעל רמה גבוהה ולכן הוא מבודד רעשים המגיעים מבחוץ וחוסך משמעותית בהוצאות חשמל.

מה מייחד בניה ירוקה ומבדיל אותה מצורות בניה מיושנות יותר ?

אדריכלות ירוקה נועדה לשמור על משאבי הטבע והסביבה בעזרת שימוש בחומרי גלם ובשיטות בנייה שנחשבות ידידותיות לסביבה – שלא כמו בצורות הבנייה המיושנות יותר.
בנייה ירוקה תמיד תעדיף לבחור באלמנטים השומרים על בריאות הדיירים ועל איכות הסביבה ותעדיף שימוש בחומרים ממוחזרים ו/או מתחדשים.
בצורות הבנייה המיושנות יותר, כמו הבנייה הקונבנציונלית, משתמשים בבטון מזוין המרכיב את שלד הבניין, רצפות בטון וקירות שעשויים מבלוקים.

מה שמוביל את שיטת הבנייה הזו, בניגוד לאדריכלות הירוקה, הוא להוזיל את עלויות חומרי הבנייה עד כמה שאפשר ולסיים את תהליך הבנייה כמה שיותר מהר, כדי לעבור לפרויקט הבא, ללא התחשבות בחומרים ממוחזרים או בריאים יותר לאדם ולסביבה.

מהם היתרונות והחסרונות של האדריכלות הירוקה?

יתרונות

1.שמירה על איכות הסביבה – הבנייה הירוקה מתחשבת במשאבי הטבע ומשלבת את ההיבטים הסביבתיים בתכנון ובביצוע של המבנה. היא מבוססת על חסכון משמעותי בצריכת משאבים ומשתמשת בחומרי בנייה ידידותיים לסביבה.

2.חיסכון בחשמל –שימוש בחומרים שמבודדים את הבית מחום וקור, מה שמביא לחיסכון בחימום ובקירור. ברוב המבנים הירוקים יש מערכות סולאריות לייצור חשמל מהשמש. יעילות אנרגטית זו מביאה לדיירים חיסכון של בין 10%-30% בצריכת החשמל.

3.חיסכון במים – בבנייה הירוקה מותקנת מערכת למחזור מים, שניתן להשתמש בהם שוב לשטיפת כלים או להשקיה. מערכת זו תורמת לחסכון כספי על הוצאות מים וכן תומכת בחסכון משאב המים בארץ.

4.העלאת איכות החיים של התושבים – אדריכלות ירוקה יוצרת סביבה נקייה יותר מרעלים, מפחיתה את פליטות גזים רעילים וכן מפגעים שונים הנוצרים מהצטברויות של פסולת בניין.

5.ערך עולה  –  הפופולריות של אדריכלות ירוקה עולה בהתמדה ולכן ערך הבית והביקוש לבתים ירוקים ילך ויעלה ככל שיעבור הזמן.

6.שימוש במשאבי טבע לא מתכלים – כדי לא לפגוע עוד יותר במשאבי הטבע ההולכים ומתכלים, משתמשת האדריכלות הירוקה במשאבי טבע בלתי מתכלים ואלו המתחדשים במחזוריות.

7.שיפור איכות הבנייה בישראל – איכות הבנייה בארץ אמורה להשתפר בעקבות מעבר לבנייה ירוקה התומכת בסביבה ובאדם.

חסרונות

1.הבנייה הירוקה יקרה יותר – המערכות השונות המותקנות בבנייה הירוקה (כמו מערכת סולרית, מערכת מים אפורים, בידוד איכותי) מייקרים את עלויות הבנייה. אולם, יש לציין, כי בחשיבה ארוכת טווח נוצר חיסכון כספי בעקבות מערכות אלו.

2.צורך לעמוד בתקנים מחמירים – על אדריכלות ירוקה לעמוד בתקנים מחמירים, יותר מבנייה קונבנציונלית, כדי לקבל אישור ל"בית ירוק". כמו כן, יש אדריכלים שייטענו שתקנות אלו מגבילות את חופש התכנון שלהם.

3.קושי בביצוע שינויים עתידיים למבנה – שינויים ושיפוצים עתידיים יהיו מסובכים יותר לביצוע, בשל הצורך לעמוד בתקנות של בנייה ירוקה.

איך מתכננים בית באדריכלות ירוקה?

תהליך הבנייה מתחיל ממציאת אדריכל המתמצא בתכנון אדריכלות ירוקה.
האדריכל ינסה לשלב בין עקרונות הבנייה הירוקה לבין רצונותיו והעדפותיו של הלקוח המעוניין בבנייה שכזו.
מחובתו של האדריכל בבנייה הירוקה להתאים את תכנון הבית לתנאים הסביבתיים של המגרש שעליו הוא ייבנה, בד בבד עם ניצול משאבי האנרגיה הטבעיים במקום – אור וצל וכיווני אוויר.

אדריכלות ירוקה נכונה הינה חסכונית ומנצלת באופן יעיל את שטח פנים הבית ואף את שטחו החיצוני, תוך ניצול מקסימלי של כל נתוני המגרש.

בתהליך התכנון יפרט האדריכל את סוגי חומרי הבנייה העומדים בתקן הירוק, כגון: שימוש בחומרי בנייה ממוחזרים, בחירת חומרי בנייה שלא פולטים גזים רעילים ושאינם מתכלים והקטנת פסולת הבניין בתהליך הבנייה.
הבנייה תהיה מחומרים מבודדים באיכות גבוהה שיעניקו לבית בידוד מעולה, "מזג אוויר פנימי" נוח במשך כל השנה וחיסכון באנרגיה.

תכנון הבית יהיה בהתאם לתנאי האור והצל במקום, כך שלא ימנע מהבית השכן את אור השמש יותר מארבע שעות ביום ויקבל את אור השמש כדי להשתמש בו לחימום הבית ולקבלת תאורה טבעית של אור.
האדריכל יכול אף לתכנן מערכות ירוקות נוספות לבית, כגון מערכת מים אפורים ויצירת חשמל ע"י אנרגיה סולארית.

תהליך הרישוי של אדריכלות ירוקה

כל מבנה צריך לקבל אישור בוועדת התכנון העירונית ובמקרה של אדריכלות ירוקה יש להוסיף לכך גם את תקן המשרד להגנת הסביבה. האדריכל המתמחה באדריכלות ירוקה או יועץ בניה צריכים ללוות את תהליכי התכנון והבנייה ולוודא שהמבנה עומד בתנאים המתבקשים לבנייה ירוקה. בין התנאים ניתן למצוא את הפרמטרים הבאים: נצילות אנרגטית, חומרי הבנייה העומדים בתקנים ירוקים, כמות השעות בהן המבנה יהיה חשוף לשמש ביום, סוגי הזכוכיות בחלונות הבית, זרימת האוויר בתוך המבנה ועוד.

תהליך הרישוי מתבצע בשני שלבים:

1.שלב ראשון: לפני תחילת הבנייה – יש להציג את תוכניות המבנה וסביבתו, את המפרטים הטכניים ואת היתרי הבנייה. לאחר הערכה יקבל המבנה דירוג זמני.

2.שלב שני: בדיקת ההתאמה בין התכנון לביצוע בפועל – מתבצעת הערכה של הבניין לאחר שנבנה כדי לבדוק שהביצוע בפועל תואם את התכנון שהוגש בשלב הראשון.
כדי לקבל את הדירוג הסופי מתבצע פיקוח בשטח, הדירוג מועבר לאישור בוועדה מקצועית במכון ההסמכה ולאור החלטתה מתקבל אישור או דחייה.
רק אם המבנה עומד בכל הדרישות וההערכות הוא יוכל לבסוף לקבל  תעודת בניין ירוק.

פלג אדריכלים – מומחים באדריכלות ירוקה

פלג אדריכלים הינו משרד אדריכלים המתמחה בתכנון פרויקטים בארץ ובעולם, שהקו המוביל שלהם הוא יצירתיות, חדשנות, איכות ומודעות גבוהה לחברה ולסביבה.

חברת פלג אדריכלים מתכננת ומעצבת מבנים פרטיים וציבוריים, תוך כדי התאמה לצרכיו ולדרישותיו של הלקוח ושמירה על קו תכנון ועיצוב אדריכלי מודרני ופונקציונלי.

החברה מתמקצעת גם בתחום של אדריכלות ירוקה ואדריכלי החברה מתכננים בהצלחה את הבנייה הירוקה ומיישמים אותה בפועל על הצד המקצועי והאיכותי ביותר.

החברה מלווה את כל תהליכי האדריכלות הירוקה משלב התכנון ועד השגת האישור של בניין ירוק מהרשויות.