הוצאת היתרי בנייה לבית פרטי

 קבלת היתר בנייה הוא אחד מהשלבים הקריטיים והמשמעותיים ביותר בתהליך בניית בית פרטי בישראל. התהליך כולל השלמה של מספר שלבים שמערבים גורמים ואנשי מקצוע שונים בהובלת האדריכל.

השבחת נכס

מגשימים חלום ובונים בית פרטי? מעוניינים להוסיף חדר נוסף בבית? להתקין פרגולה או גדר? החוק בישראל מחייב אתכם לקבל היתר בנייה מהוועדה המקומית לתכנון ובנייה. מדובר בפרוצדורה מורכבת למדי הכוללת מספר שלבים. מה הוא היתר בניה? ומה נדרש על מנת לקבל אותו? על כך במאמר הבא:

מהו היתר בנייה?

היתר בנייה הוא רישיון לעשות שינוי בנכס, שניתן בהתאם לחוק התכנון והבנייה, ובהתאם לזכויות הבנייה שנקבעו בתכנית הבנייה. היתר הבנייה הוא מסמך פורמלי אליו מצורפים תכניות המבנה, מפת מדידה ואישור רשויות וגופים מוסמכים, והוא כולל את פרטיהם של האחראים לתכנון, לבנייה ולפיקוח על הבנייה. חשוב להבין – אי אפשר לבנות בלי היתר כזה, בנייה או שימוש ללא היתר, או בניגוד להיתר, היא עבירה פלילית.

האם תמיד צריך היתר בניה?

החובה להוצאת היתר בנייה בהתאם לחוק תכנון ובנייה חלה על פעולות רבות: בניית בניין או בית צמוד קרקע, הריסת מבנה, תוספת בנייה, כמו ממ"ד,חדר, פרגולה או חניה מקורה, שינוי בשימוש הקיים למבנה, קירוי מרפסת קיימת (אפילו אם הקיר בנוי מחומרים קלים. בנוסף – כל שינוי בקירות חיצוניים דורש היתר. עם זאת, כמובן ששינוי פנימי לא דורש היתר. אלא אם השינוי הזה משפיע על שטח הדירה, או פוגע במבנה המשותף או בשלד הבניין.

כיצד מגישים בקשה להוצאת היתר?

שלב הראשון – בקשה לקבלת מידע מוקדם – מידע מוקדם שניתן בכתב תמורת תשלום, מחייב את הועדה חצי שנה מיום קבלתו – המידע כולל את הוראות התב"ע החלות על הקרקע, שטחים מותרים לבנייה, שטחים עיקריים, שטחי שירות, הפקעות החלות על הנכס, קווי בניין, מס' קומות וכו'. לצורך קבלת מידע יש למסור מפה טופוגרפית בשלושה עותקים.

שלב השני הוא הגשת בקשה לקבלת ההיתר בהתאם לזכויות על הקרקע. לפי החוק, את הבקשה צריך לערוך אדריכל או מהנדס מבנים או הנדסאי בניין.

בבקשה יש לציין את הגדרת השימוש במבנה, לאילו חומרי בניין תזדקקו כדי לבנות, חישוב של השטח שיתווסף אל המבנה ועוד פרטים והקלות שונות. כמו כן, יש להציג אישור בעלות על הנכס או נסח טאבו. במידה ומדובר בדירה בבית משותף יש צורך גם באישור של דיירי הבניין. לאחר מכן, הוועדה תבדוק בבדיקה מוקדמת את הבקשה ואם נדרשת השלמה.

במידה וישנן טעויות או חוסרים, תצטרכו להשלים את החסר. במידה והכל תקין, יש לשלם מקדמה כספית (הפקדת 20% מאגרת הבנייה) ולאחר מכן הבקשה תעבור לאישור בפני רשות הרישוי המקומית.

כמה זמן לוקח לקבל היתר בנייה?

הועדה מתכנסת אחת לכמה שבועות ודנה בבקשות העומדות על הפרק. פרק הזמן הנדרש להוצאת היתר בנייה לבית פרטי משתנה ותלוי במספר גורמים – חלקם אדמיניסטרטיביים או בירוקרטים באופיים וחלקם תלויים בוועדה עצמה או ברשות המקומית שבה הבנייה צפויה להתבצע. מעבר לכך, ככל שהבקשה סבוכה יותר, כך קבלת ההיתר עשויה לקחת זמן רב יותר. לרוב התהליך אורך בין 4 ל-12 חודשים. חשוב להגיש את הבקשה באופן המלא והמדויק ביותר, לרבות כל המסמכים הרלוונטיים, וכך לשפר את הסיכוי לקבל את ההיתר בהקדם האפשרי. חשוב לזכור כי תהליך קבלת היתר בנייה זהו תהליך מורכב וארוך  ואנשי מקצוע מנוסים ומיומנים, העוסקים בתחום הבנייה זה שנים רבות, מכירים את תהליך קבלת ההיתר על בוריו ומכירים את המערכת, ידעו להתנהל באופן הטוב ביותר ולדאוג לטובת הלקוח.