תכנון עיצוב משרדים לפי החזון העסקי

עיצוב משרדים הוא תהליך המורכב הכולל בתוכו מגוון רחב של פרמטרים – החל מהגדרות הצרכים העכשוויים והעתידיים של החברה, דרך בחינת החלל הנתון, סגנון העבודה בחברה, השפה העיצובית של המותג ועד הטמעת הערכים בעיצוב הכללי. אך כל אלו אינם שלמים בלי ייצוג הולם של החזון העסקי בתוך תכנון סביבת העבודה.

הרי כמו בכל דבר בחיים, הכל מתחיל בחזון…

החזון העסקי כקו מנחה לעיצוב המשרד

חזון עסקי הוא השלב הראשון בבניית עסק, והוא זה שלמעשה מכיל את המטרות, השאיפות, הערכים, העקרונות והחלומות של בעלי העסק. לפיכך, ישנו קשר הדוק בין החזון העסקי לבין עיצוב משרדים אשר יאפשרו לעסק להתפתח לכיוון אליו הוא מכוון. ידוע כי עיצוב סביבת העבודה משפיע על הפוטנציאל האנושי, בעל תרומה גבוהה לאורח החיים וסגנון העבודה של העובדים, ליעילותם, לרמת היצירות והיכולת שלהם לתת מענה לפתרונות ובעיות. לכן בעת תכנון סביבת עבודה מטרת העל תהיה לייצר חללים מעוצבים אשר נותנים מענה הן לצרכים האישיים של העובד והן לצרכים הקולקטיביים של הצוות בכדי לאפשר לעסק לנוע קדימה ולממש את חזונו.

עיצוב חללים דינאמיים

כל עסק שואף להתקדם ולהתפתח, ועל כן כבר בשלב עיצוב משרדים יש צורך לחשוב קדימה. תכנון וייצור חללים דינאמיים, משתנים, אישיים וציבוריים, אשר יתכתבו בהרמוניה עם התרבות הארגונית של העסק – יעניקו את התנאים הנחוצים להתרחבותו, לשינויים פוטנציאליים ולהשתנות בעת הצורך. החל מחדרי ישיבות, פינות למפגשים, איזורי ישיבה ומנוחה, מתחם לפגישות צוות, פינת אוכל וכדומה – כל אלו הם חלק מצרכיו של המשרד המודרני, ולכל אחד מחללים אלו יש את השפה והסגנון הייחודיים לו המאפשרים חוויות משתנות היוצרות עניין ושוברות את השגרה היומיומית ארוכת השעות במשרד.

חלל המשרד ככלי עבודה

חשוב להבין כי החלל שבו פועל העסק הוא למעשה אחד מכלי העבודה המרכזיים ביותר בפעילותו, ועל כן אין פלא כי מושקעים בו סוכמים משמעותיים, הן בהקמה והן בתפעול השוטף. חלל מתוכנן כראוי יאפשר לבוד ביעיל ולבטא באופן ברור את ערכי החברה ואת החזון העסקי שלה. שימוש נכון בחומרים, טקסטורות, צבעים, תאורה ואביזרים משלימים הם אלו אשר בכוחם לשפר את תוצאות הארגון בכל תחום. כאשר חושבים על תרבות ארגונית, הטמעת ערכי החברה, העלאת תקופה, רווחת העובדים, יצירתיות ויעילות בפתרון בעיות – אין ספק כי הכל מתחיל בתכנון סביבת העבודה אשר מהווה כלי להטמעת תרבות וערכי החברה שהם המנוע של כל עסק. באמצעות עיצוב פנים נכון, הארגון מייצר לכידות בין צרכי העסק לבין צרכי הפרט והצוות והכל בא לידי ביטוי בצמיחה והתפתחות

כמו בעיצוב דירה, כך גם לעיצוב משרדים ישנם כללים ברורים, על פיהם מתכנני החלל מקבלים את ההחלטות. עם זאת, חשיבה מחוץ לקופסא וההבנה כי לכל כלל יש יוצא מן הכלל, היא זו שתביא לתכנון מוצלח וכתוצאה מכך  בסופו של דבר גם תביא לתוצאה של עיצוב ייחודי, המותאם אישית לחזון העסק ולאופיו. חשוב להבין כי לכל עסק יש חזון משלו, ולכל חלל יש סיפור משלו, לכן עיצוב משרדים תמיד נעשה בהתאם לדרישות הלקוח והמקום.