חשיבות איכות הבנייה לאורך טווח

רוכשים בית או דירה? סביר מאד להניח שאתם מצפים לנכס שישרת אתכם תקופה ארוכה, העומדת לרוב על עשרות שנים. אך במספר לא מבוטל של מצבים מתברר כי יש רצוי ויש מצוי: למרות הציפיות, הנכס לא מצליח להישמר היטב לאורך זמן, מה שמצריך מאיתנו הוצאות משמעותיות או אפילו מעורר, במקרים קיצוניים, מחשבה על החלפת הנכס (על כל ההשלכות הלא נעימות שבכך).

בתנאים האלה, המשוואה צריכה להיות ברורה: עוד לפני שרוכשים את הנכס הלכה למעשה, חשוב לתת את הדעת על מספר סוגיות הנוגעות לאיכות הבנייה שלו.

ההשלכות האפשריות של בנייה שאינה איכותית

אף בית לא נבנה ביום אחד, זה ברור. ועדיין, בלא מעט מקרים הבנייה נעשתה שלא על פי הספר, דבר שעלול להביא לנזקים בטווח הקצר והארוך כאחד. חשבו, למשל, על מצב שבו משתמשים בחומרי גלם אשר אינם איכותיים מספיק. חומרים אלה אינם יצליחו לשמור על מצבם לאורך פרקי זמן משמעותיים, דבר שכולל בתוכו לא מעט כאבי ראש עבור בני הבית: הוצאות על תיקונים, למשל, או אפילו סיכונים בטיחותיים. זאת עקב העובדה שחומר שאינו עומד בתקני האיכות הגבוהים ביותר נוטה לסבול, מהר הרבה יותר, מעייפות החומר ומבלאי מסוגים שונים. ואגב, כאשר חברות רבות כיום מנסות לצמצם עלויות באמצעות בחירת חומרים "סוג ב'", אין זה מובן מאליו כלל שהחומר הנבחר יהיה אכן איכותי.

תחום הבנייה, ולא צריך להיות מומחה לתחום כדי לדעת זאת, הוא תחום מדויק מאד. כל פעולה צריכה להתבצע לאחר תכנון מושכל ובהתאם לשרטוטים ולנתונים כמכביר. אלא שגם כאן המציאות עלולה להראות אחרת: טעויות אנוש, רשלנות או רצון לבצע את העבודה במהירות כדי לעמוד בלוח הזמנים עלולים להביא לפגמים אלה או אחרים בבנייה, כמו גם לחריגה מתוכניות המבנה המקוריות. גם כאן, אותן טעויות נקודתיות עלולות להתפתח עם השנים לכדי ליקויי בנייה של ממש, כולם מפחיתים את ערך הנכס בצורה משמעותית. החמורים שבהם, כאמור, אף עלולים לסכן את עצם קיומו.

אז מה הפתרון?

כשזה נוגע לתחום הבנייה, אין מקום לטעויות. הדרך הטובה ביותר להתמודד עם הצרות היא למנוע אותן מראש, וזאת באמצעות בחירת גורם מקצועי שבטוחים במקצועיות שלו בכל מאת האחוזים. יש לסקור את הניסיון המקצועי שלו, לראות שלאנשיו יש את כל ההכשרות הנדרשות בתחום ואף לבחון פרוייקטים שונים שביצע בעבר. כמובן שאפשר גם לשוחח עם לקוחות קודמים, המשתמשים בנכס שהוא היה אחראי לו.

הבניין עדיין סובל מליקויים? אף פעם לא מאוחר מדי. כיום, תמ"א 38 צוברת תאוצה בישראל כולה, וזאת עקב רשימה ארוכה של יתרונות, ובראשם שדרוג מאסיבי של המבנה – ללא הוצאות כלל מצידם של הדיירים. תמ"א 38 כוללת בתוכה פעולות דוגמת חיזוק יסודות המבנה, שיפוץ החזיתות שלו, הוספת ממ"ד או מרפסת שמש ועוד, כולן יחדיו מאפשרות "להצעיר" את המבנה בעשרות שנים ולהעלות את ערכו בצורה ניכרת.