תכנון מגורים בסביבה אורבנית

סביבת המגורים האורבנית ידועה כמי שאיננה בריאה לתושבים החיים בה. תחנות ניטור זיהום האוויר מורות על מדדי זיהום גבוהים מפעם לפעם, הפיח, הלכלוך והעשן הקיימים בערים הם עובדה קיימת, ובכ"ז, רובנו נאלצים (כל אחד מאיתנו וסיבותיו עימו) לגור בסביבה עירונית ולא לעקור את מגורנו לאזורים הכפריים והירוקים יותר.

יחד עם זאת, גם בתוך הסביבה האורבנית, הנחשבת לחסרת איכות חיים, לכאורה, ניתן למצוא שכונות בהן איכות החיים של תושביהן נחשבת לגבוהה יותר, יחסית לשכונות אחרות באותה העיר. הסיבה לכך טמונה בתכנון נכון של כל אחד מהבניינים ושל השכונה בכללותה. אבל מה פירושו של "תכנון סביבתי נכון"?

הפרויקט האוסטרלי The Healthy Spaces and Places National Planning, אשר עוסק בקשר בין תכנון סביבתי לבין בריאות ואיכות החיים של תושבי שכונות שונות, משרטט כמה קווים מנחים, אשר מתגבשים לכלל המלצות לתכנון סביבת מגורים איכותית ובריאה יותר:

יצירת רצף בין אזורים שונים

הליכה או רכיבה על אופניים הינן פעולות הנחשבות לפעילות גופנית שאיננה מאומצת, ולכן, הן נחלתם של אנשים אשר אינם מגדירים את עצמם כ"משוגעים לדבר" או אפילו ככאלה אשר מקפידים על כושרם הגופני. יצירת רצף אזורים כזה ניתן לראות בטיילות בתל אביב ובחיפה, המשתרעות לחוף הים ומאפשרות לצועדים הרציניים (ואף לחובבנים) לבצע את ההליכה באוויר הפתוח.

שטחים פתוחים וראות ירוקות

מלבד המטרות האקולוגיות של שטחים פתוחים, נודעת להם חשיבות גם לאיכות החיים של הגרים בסביבותיהם. בשנים האחרונות חלה עליה במודעות של פארקים וגנים מסוג זה לבריאותם ולאיכות חייהם של התושבים, ולתפקידם בהורדת רמות הלחץ והדיכאון. זאת, בנוסף, כמובן, לעידוד ההליכה הפעילות הגופנית על ידי מתקני הספורט והכושר המוצבים בגנים.

שילוב בין שימושי קרקע מגוונים

אזורים המוגבלים למטרת מגורים בלבד (פרברי שינה) ואינם מערבים מגוון פעילויות רחב (למשל, מסחר, בילוי ותעסוקה) אמנם נחשבים לפרברים שקטים, אבל איכות החיים בהם נחשבת לנחותה מול פרברים בהם משולבות פעילויות שונות. זמינותם של שירותים שונים לתושבי השכונה, יחד עם נגישותם דרך אפשרות ההגעה אליהם ברגל או ברכיבה על אופניים, נחשבת לאחד מהקריטריונים לאזור מגורים איכותי.

גיוון בין סוגי הבנייה השונים

שילוב סוגי מבנים שונים בשכונה אחת יוצר לא רק עניין אדריכלי, אלא גם אנושי, ומאפשר למתעתדים לגור בשכונה לבחור את צורת המגורים המועדפת עליהם – מגדל רב קומות, בניינים נמוכים יותר, בתים בני קומה אחת וכד'.

אסתטיקה מוקפדת

אסתטיקה של כל אחד ממבני המגורים ושל השכונה בכללותה נחשבת לאחד הקריטריונים כבדי המשקל בהגדרת איכות החיים בעיני התושבים הגרים בשכונה מסוימת, בלי קשר לסגנון הבניה השולט בה.

השריית תחושת בטחון

ישנם גורמים המשרים תחושת ביטחון פסיכולוגי על תושבים בשכונה, זו יכולה להיות תאורת רחובות רציפה, רחובות רחבים (להבדיל מסמטאות חשוכות וצרות), בניינים בעלי לובי מואר, שילוב של בתי עסק שפתוחים לאורך כל הלילה, שלטים מוארים של חנויות וכד'. תחושת הביטחון של דיירי השכונה נחשבת לאחד מהרכיבים החיוניים להגדרת שכונה כשכונה איכותית.

לסיכום:

איכות החיים בשכונה זו או אחרת, הינה, במידה רבה, תוצאה של תכנון הסביבה והתחשבות האדריכלים בצרכיהם של הדיירים העתידיים. אמנם, המחסור בקרקעות זמינות לבנייה עשוי להשפיע ולהכתיב תנאים מסוימים בעת התכנון, אולם התוצאה הכוללת חייבת להיות סביבת מגורים איכותית ובריאה לתושבים הגרים בה.