תכנון אדריכלי של נדל"ן מסחרי

לתכנון מוקפד של נכס המיועד לנדל"ן מסחרי יש חשיבות רבה, ולא אחת מכרעת. תכנון צריך לקחת בחשבון היבטים שונים, כגון ניצול מרבי ומיטבי של השטח, מתן מענה מדויק ככל שניתן לדרישות הלקוח, דגש על אסתטיקה בפרט ונראות בכלל, שימוש מושכל בתקציב ומיצוי מלוא הפוטנציאל מהשטח ומהמתחם.

עיצוב נדל"ן מסחרי

עיצוב הוא מרכיב מהותי מהתכנון ולא רק המעטפת החיצונית. מי שמתכנן נדל"ן מסחרי להשכרה ודאי רוצה להיות אטרקטיבי ללקוחות פוטנציאליים. בנייה שמנצלת את המתחם באופן מיטבי, עיצוב מודרני, מיקום מרכזי, אפשרות השכרה לבעלי עסקים מתחומים שונים, כל אלה מהווים יתרונות יחסיים שלא יסולאו בפז אבל בהחלט יאמדו בכסף. יופי הוא אפוא מרכיב חשוב ומהותי. רבים רוצים להיחשב כמי שמציעים מוצרים או שירותים במתחם מושקע ומעוצב. אך תחילה לפני שמתחילים לעצב משרד או כל נכס נדל"ני אחר, יש לאפיין את הנכס לפי היעוד שלו ורצונותיו של הלקוח.

תכנון ייעודי של נדל"ן מסחרי

אם, לדוגמה, יזם כל שהוא מתכנן נדל"ן מסחרי המיועד למרכזי  קניות ובילוי או משרדים, ככל שההיצע שלו יהיה עשיר ומגוון יותר, כך, כמעט בהכרח, יגבר הביקוש להם וכתוצאה מכך תגדל גם יכולת התמרון שלו במחיר. הוא יוכל לבקש סכום גבוה יותר ככל שהתחרות על שכירת משרדים או מרכזי קניות תהיה גדולה וחריפה יותר. מדוגמה פשוטה זו נובעת חשיבותו של תכנון מוכוון לקוח, על פי דרישותיו וצרכיו.

עם זאת, התכנון אמור לא רק לתת מענה ממוקד לצרכי הלקוח אלא "להתכתב" באופן ישיר עם הסביבה, כדי לא להיחשב חריג בה, כדי לא לפגום באופן פיזי בה ובתשתיותיה. על התכנון להתחשב בנתונים הקיימים זה מכבר בסביבה, לייחס משמעות לצורך בשמירה על איכותה ועל איכות משאבי הטבעיים.

תכנון מוקפד מתחשב בבני אדם ובטבע ובנוף גם יחד.  הגורם האנושי לא מנותק מהגורם הסביבתי. קיימת לא רק הלימה בינהם אלא סימביוזה, היות שאיש לא חי ולא פועל בחלל ריק. הנתונים שיש להתחשב בהם מסייעים לתכנון מוקפד יותר.

כאשר תכנון אדריכלי של נדל"ן נעשה באופן כללי, בלי היכרות מוקדמת עם בעל עסק כל שהוא שמזמין ומייעד אותו לעסקיו, חשוב להקפיד על עקרונות כליים ולהתאים את הנכס לסביבה. על מנת למקסם את הפוטנציאל מהנכס המתוכנן חשוב להידרש לעיצובו, לסביבה- עירונית או כפרית – ובכך לתת מענה שיענה על דרישות שבשלב התכנון אינן ידועות במלואן ואולי אינן ידועות כלל.

תכנון אדריכלי של נכס נדל"ני מסחרי יוצא מנקודת הנחה כי התכנון נעשה על ידי בני אדם למען בני אדם, וככזה עליו להיות טבוע בחותם ערכים אנושיים בסיסיים.