קשיים ופתרונות בפרויקט אדריכלי

לא פעם אנחנו קוראים בחדשות על מצבים בהם מבנים מסוימים, ציבוריים, נתקלים בקשיים בתחום התכנון והעיצוב, אשר מובילים למצב בו הפרויקט נעצר. במקרה הטוב, המשך התכנון והבנייה שלו נדחה למועד מאוחר יותר ואכן הוא יוצא לפועל ורק נפתח באיחור, במקרה הרע, הוא פשוט הופך לפיל לבן שהרשות המקומית לא יודעת מה לעשות איתו.

אך לא רק במקרים ציבוריים אנחנו יכולים לראות סיטואציה שכזו, אלא גם במקרים פרטיים, אנחנו יכולים לראות לא מתאים בתים שמוצעים למכירה, זה יכול להיות בית למכירה בארסוף וזה יכול להיות בית למכירה בעיר או במושב, אשר נתקל בקשיים אדריכליים שונים. במקרה כזה, יתכן ותהיה בעיה הרבה יותר גדולה מאשר במבנים ציבוריים, מהסיבה הפשוטה, שמדובר במבנה פרטי, שלבעליו אין כיסים עמוקים וכך כל קושי שעולה בפרויקט גורם לחור עמוק יותר בתקציב, דחייה בלוח הזמנים ויכול ליצור שרשרת של אירועים עם השפעות שליליות.

כיצד קשיים בפרויקט אדריכלי יכולים להשפיע עלינו ובאילו קשיים מדובר

כאמור, בשלב הראשון, אם יתגלו קשיים בפרויקט אדריכלי, ייתכן מאוד שזה יגרור הוצאות נוספות, אפשרות נוספת שתהיה דחייה בסיום הפרויקט, נניח ומדובר במסגרת פרויקט של בית למכירה בארסוף, כפי שהצגנו קודם לכן, אז הדחייה בפרויקט עלולה להביא לידי כך שאנחנו נצטרך להיכנס לבית מאוחר יותר, מה שיאלץ אותנו לעזוב את הבית שלנו בשלב מאוחר או לשכור לתקופה ממושכת יותר את הנכס הזמני בו אנחנו מתגוררים. כמו כן הקושי עלול ליצור עיכוב בעבודה של כל בעלי המקצוע שאמורים להתעסק עם הפרויקט, זה יכול ליצור תגובת שרשרת, שכן לא כל אחד מהם יוכל לעמוד לרשותנו בזמן שאנחנו צריכים או מעוניינים בשירותיו. זו הסיבה שאנחנו למצוא דרכים להתגבר על הקשיים כמה שיותר מהר ובצורה חכמה.

על אילו קשיים אנחנו מדברים? אנחנו נציג כאן 3 קשיים עיקריים וכיצד מתגברים עליהם

קושי ראשון – היכולת לשלב בין התכנון החיצוני לפנימי. הרבה פעמים מוצאים את עצמם אדריכלים מתקשים לשלב בין התכנון הפנימי לחיצוני, כך שתיווצר מעטפת וקשר נכון בין שני החלקים. זה נכון בעיקר במבנים שבנויים על שטח שלא סטנדרטי ובמקום בו יש אפיון מסוים לאזור וצריך לשמור עליו. הדרך להתגבר היא ללכת בתלם, ללכת על קו אחיד כשבתוכו משלבים מאפיינים ייחודים של תכנון ועיצוב.

קושי שני – עמידה בתוכנית כשדרושים שינויים. זו בעיה שאדריכלים רבים נאלצים להתמודד איתה כשהם עובדים עם לקוחות לא החלטיים. החוכמה היא לדעת כיצד ליצור אצל הלקוח את ההבנה, שיותר מדי שינויים משפיעים על התוכנית וכן על לוח הזמנים. רצוי להשאיר מקום לשינויים בתוך לוח הזמנים של התוכנית המקורית.

קושי שלישי – שילוב הכניסה לבית ושאר הבית – מצד אחד השילוב צריך להיות אמיתי ומדויק, מצד שני, הכניסה אמורה להיות מרשימה בזמן שלא כל הבית יכול להיות באותה רמה, לכן חשוב ליצור שילוב צנוע והדרגתי כך שכל מי שנכנס לא יתאכזב ולא ירגיש שיש הבדל גדול במאפיינים בין הכניסה למסדרון ושאר חלקי הבית.