כל המידע היעיל לגבי השבחת הבניין ותמ"א 38

בשל מצוקת הדיור ובניינים שלא עונדים בתקן רעידת האדמה שמתוכננת לפגוע גם בישראל, החלה להתגבש תכנית מתאר אזורית שיצאה לדרך כבר בשנת 2005 .תכנית זו, מיועדת לשיפור מגורים, שיפור חזות הערים השונות בארץ, אם בחיזוק מבנים או אם בתכניות פינוי בינוי שמשתלמות יותר, הן לקבלנים והן לדיירים, לטובת בניין מגורים רב קומות, מפואר ומעוצב. תוכנית זו, למעשה מעניקה תמריץ כלכלי לחיזוק המבנה באמצעות הדיירים, כך שהקבלן יוסיף לחיזוק הבנייה, אם באמצעות תוספות בנייה שונות כתמורה לביצוע העבודה הקבלנית. הדיירים יזכו לדירה גדולה יותר, חידוש המבנה הישן שבו הם גרים  והקבלן ייהנה מהטבות מיסוי והקלות בבניה.

תמורה לדיירים ושיפור תנאי הדיור

תכנית מתאר אזורית, נועדה לשפר את הדיור, לבנות יותר קומות בבניין או האפשרות השנייה היא להרוס את הבניין הישן ולבנות מבנה מגורים רב קומות, אשר יפתור את בעיות הדיור של רבים המחפשים לגור בערים המרכזיות בשל הקרבה למקום עבודתם. לרוב, וועד הבית יחד עם הדיירים, פונים לקבלנים שתוכנית זו, עשויה לעניין אותם בשל הרווחיות שבה, כך שגם הקבלן וגם הדיירים יוצאים מרווחים מעסקה משתלמת זו. קיים הבדל בין חיזוק מבנים לבין פינוי בינוי במסגרת תכנית תמ"א 38. כאשר מדובר על חיזוק מבנים הכוונה היא לחיזוק היסודות של המבנה, הוספה של עד שתיים וחצי קומות ושיפור חזות הבניין, החלפת מעליות חדשות,  והוספת מרפסות וממ"ד לדירות הקיימות. ערך הנכס יעלה בהרבה מה שישתלם לדיירים באופן משמעותי. הרווח של הקבלן יהיה ממכירת שתי הקומות וחצי שהוא יבנה בנוסף.

תכנון נכון של תמ"א 38 במבני מגורים

אחד מבעלי המקצוע החשובים בתכנון של תוכנית מתאר  אזורית, אם כתוספת קומות וחיזוק המבנה או אם בתכנית פינוי בינוי, הינו האדריכל. תפקידו של האדריכל הינו ניתוח הזכויות והבנת המסמכים, החוקים השונים והלך הרוח של מחלקת ההנדסה בעירייה שבה נמצא המבנה. הבחירה של אדריכל בפרויקטים מורכבים כגון תמ"א הינה מכרעת. האדריכל, עובד מול מהנדס הבניין. יש לציין, כי השילוב בין תכניות היועצים כאשר המטרה היא לשמור על רצונות בעלי הדירות וצרכיו של היזם, מעלות קשיים רבים שעל האדריכל להתמודד מולם. היום יזמים רבים  נמשכים לבצע פרויקטים מסוג פינוי בינוי מסוג תמ"א, היות ופרויקט זה, הינו רווחי עבורם. גם המדינה מעודדת קבלנים ויזמים, בשל מצוקת הדיור בערים הגדולות מה שמאלץ בנייה לגובה רב.

עמידה בתנאי בנייה מחמירים ורמת גימור בלתי מתפשרת

יש לבחור יזם או חברה קבלנית, אשר עומדת בתקן של תנאי בנייה מחמירים וכן, ברמת גימור בלתי מתפשרת. מה שיבטיח לדיירים שהעניקו את זכויות הבנייה בבניין המגורים שנועד לתכנית תמ"א ולרוכשי הדירות, שקט נפשי לאורך שנים. יש לוודא כי היזם או החברה הקבלנית נהנית מליווי בנקאי צמוד של הבנקים המוכרים בארץ. תוכנית זו, תלווה בעו"ד המתמחה בפרויקטים של תכנית מתאר אזורית מסוג 38 וכזאת שכבר הקימה פרויקטים רבים מסוג זה ברחבי הארץ.