חוקי הבנייה והתפתחות ענף אדריכלות

אדריכלים בישראל כפופים לחוק התכנון והבנייה שנחקק בשנת 1956. מטרתו של חוק זה הוא להסדיר את פעולתם של מוסדות התכנון בישראל. החוק תקף ממוסדות התכנון ברמה הארצית ועד הרמה המקומית. הוא מתייחס אל ועדות ערר ומונה תכניות ארציות, מחוזיות ומקומיות המשפיעות על כל סוגי הנכסים לרבות דירות יוקרה, בתים פרטיים, נחלה, אחוזה, מגרש, באוהאוס ועוד. עוד כולל חוק התכנון והבנייה התייחסות אל סלילת דרכים, סידורים לנגישות נכים וכמובן סדרי רישוי התקפים הן לגבי אדריכלים והן לגבי מהנדסים, קבלנים ואנשי מקצוע בענף הבנייה.

ניתן למצוא קשר ברור בין התפתחות תחום האדריכלות בישראל לבין חוק התכנון והבנייה. מה שהיה בעבר מותרות של בעלי נכסי יוקרה הפך עם הזמן לדרישה לגיטימית, המערבת גם משקיעים וגם בעלי נכסים המעוניינים לרכוש דירה נוספת. חוק התכנון והבנייה תורם לתחום האדריכלות בכך שהוא מציב גבולות ומגדיר את הנושאים הרלוונטיים. הוא קובע מה נחשב עבירות ואילו פעולות עונשין יש לנקוט. אדריכלים נעזרים בחוקי הבנייה בישראל על מנת לשרת את צרכי הלקוח ולמצוא עבורו נכסים מתאימים. מבחינת האזרחים, חוקי התכנון והבנייה מגנים עליהם בהתנהלות מול אדריכלים לא מנוסים או נטולי רישיון.

היתר בנייה על נכסי יוקרה

המפגש המרתק ביותר של חוקי הבנייה בישראל עם תחום האדריכלות נמצא בהיתרי בנייה. כידוע, על פי החוק קיימת חובה לקבל היתר בנייה לפני שמבצעים פעולות מסוימות. בין הפעולות ניתן למנות הקמת בניין חדש, הריסת בניין קיים, בניית תוספת, ביצוע שינוי חיצוני וכן הלאה. היתרי בנייה חשובים בעיקר בנכסים יוקרתיים היות והם קובעים את ערך השבחת הנכס. את ההיתר מבקשים בהליך פרוצדורלי מורכב הכולל התנהלות ישירה מול הועדה המקומית לתכנון בנייה. על החלטות הוועדה ניתן לערער, אולם מי שמחליט לבנות ללא היתר בנייה עובר על החוק ולכן צפוי לעמוד לעונשים כבדים.

אדריכלים יכולים לעזור לבעלי נכסי יוקרה המעוניינים לקבל היתר בנייה. ניתן למצוא לא מעט בעלי נכסי באוהאוס המתייעצים עם אדריכלים לגבי היתר המתאים עבורם. בשלב הראשון מגיע האדריכל אל הנכס, בוחן את התנאים הקיימים וממליץ על איסוף הטפסים וחוות הדעת התומכים בטענתו של בעל הדירה. בשלב השני מלווה האדריכל את בעלי הנכסים מול הועדה המקומית לתכנון בנייה ויכול להנחות אותם על ביצוע פעולות נוספות.

דיני תכנון ובנייה משפיעים על ענף הנדל"ן ועל סביבת המגורים שלנו לא פחות מכל מערכת חוקים אחרת. על אף שדינים אלו צפים על פני השטח רק במהלך חיפוש אחר נכסים לרכישה או להשקעה, כדאי מאוד להכיר אותם ולהתחשב בהם. בנוסף, מומלץ להשתמש בידע המקצועי של אדריכלים. אלו אנשי מקצוע המכירים את התחום ועשויים לחסוך זמן עבור לקוחות ובעלי עניין בכל רחבי הארץ.