בניה ירוקה

בעידן שבו המודעות לשמירה על איכות הסביבה נמצאת כמעט בשיאה, נראה שזה רק טבעי שהמודעות הזו תשפיע גם על תהליכי הבניה בעולם בכלל, ובישראל בפרט. החיבור בין המודעות הגבוהה לבין תהליכי בניה הוא חיבור שאינו חדש, ובשנים האחרונות אנחנו מתוודעים יותר ויותר לצמד המילים בניה ירוקה. שיטה זו, שנרחיב עליה עוד יותר בהמשך, היא שיטה שכוללת תכנון מדויק מבעוד מועד שיאפשר לבנות מבני מגורים שיפחיתו את ניצול האנרגיה. חיסכון זה יקל מצד אחד על הדיירים, שעלויות ההיטלים השונים יופחתו (למשל עלויות החשמל) ומצד שני הוא יאפשר לנו לשמור על המשאבים החשובים כל כך, אלה שצפויים להיעלם בקצב מהיר יותר אם לא נאט מעט ונלמד לצורך מהם הרבה פחות.

איך זה עובד?

מאחר ומטרת הבנייה הירוקה היא לאפשר לדיירי המבנה לחיות באופן בריא ונוח תוך שהם צורכים אנרגיות בכמות קטנה הרבה יותר, סוג בנייה זה למעשה מחייב כל קבלן בניה מקצועי ואחראי למצוא את הדרכים הטובות ביותר לשמר את המשאבים הטבעיים, למזער ככל האפשר את הפגיעה בסביבה, לייעל את צריכת האנרגיה הביתית וכמובן לשפר את איכות האוויר ברחבי הבית, וגם בשטחים הסמוכים לו. להשגת המטרות הללו יכול קבלן הבניה לתכנן בצורה נכונה יותר פתחים שיכניסו פנימה אור טבעי ואוורור, ללא צורך בתאורה בשעות היום וללא צורך בהפעלת מיזוג אוויר. אביזרים שונים שמיועדים לחסכון במים גם הם אידאליים וניתן לשלבם מראש במערכות האינסטלציה ובברזים השונים. בנוסף ניתן לתכנן שיטות נוחות ופשוטות למחזור חומרי גלם שונים כמו פלסטיק, זכוכית או נייר, ולהבטיח בידוד טוב יותר של הקירות ושל הגג, מה שיוביל לחיסכון בצריכת האנרגיה. תכנון נכון, זה סוד הקסם.

היתרון הגדול לדיירי הבית

בנייה ירוקה חשובה לשמירה על המשאבים הטבעיים שלנו, שלעיתים נדמה כי הם מובנים מאיליהם עבורנו. אלא שיש לשיטת בנייה זו יתרון גדול נוסף, והוא החיסכון הכלכלי. למשל, משפחות רבות מוצאות שהן משלמות סכומי עתק על חשבונות החשמל והמים שלהן, בעוד שבנייה נכונה תוכל לאפשר להם ליהנות מבית נעים ומאוורר גם ללא מזגן (שצורך אנרגיה רבה), לחסוך במים (ובעלויות שלהם) וגם להזדקק הרבה פחות לתאורה מלאכותית בזכות אור השמש שיחדור מבעד לחלונות המתוכננים היטב. היתרונות הללו ברורים לכל, ובהתאם לכך נראה שברור גם מדוע השיטה הזו צוברת תאוצה רבה עם הזמן, והיד עוד נטויה.