אבן הפינה – כל מה שרציתם לדעת על העתיד בבניה

העולם והטכנולוגיה נמצאים בנסיקה תמידית וכולנו מוצאים עצמנו פעורי פה לנוכח ההמצאות, החידושים, ההקלות וההתפחויות בכל נושא אפשרי. מכשיר סלולארי גדול הפך למכשיר מגע קטן, טלוויזיה בשחור לבן הפכה למסך תל מימד צבעוני וגדול מימדים ומכוניות על דלק כבר מוטענות בחשמל. אין ספק שהפכנו להיות מעריצים של הקידמה ומסתבר שאנחנו מחבקים אותה וצמאים לעוד. בעידן של היום אנחנו רוצים את הכל בפורמט של כאן ועכשיו. מה אם נגיד לכם שבית החלומות שלכם יהיה מוכן בעוד כשלושה חודשים?

העיניים קדימה

רובנו הגדול שמע באוזניו את המושג "בניה קלה", אך לא כולנו מודעים למשמעותה. הבניה הקלה כשמה כן היא: קלה. נדמה שמדובר בדיל משתלם מהמון היבטים, החל מהמחיר הזול לעומת יתר הבניות וכלה בעובדה שמדובר בבניה המטיבה עם הסביבה. הבניה הקלה מאפשרת לנו לבנות במספר מצומצם משמעותית של כוח אדם וכמעט ללא כל צורך בציוד כבד. למרות שהמושג נשמע לנו מוכר ומעניק תחושה של עתידנות ושל טרנד מהשנים האחרונות, בישראל הבניה הקלה מככבת כבר כארבעה עשורים, ונדמה שזוהי רק ההתחלה.

למה לנו בניה קלה?

השאלה הרווחת היא מדוע לנו לבנות בפורמט שכזה מעידה על חוסר ידע בנושא, שכן אם היינו מודעים ליתרונות הרבים של הבניה הקלה סביר להניח שכולנו היינו רוצים לגור במבנה קל. ראשית, מדובר בעלויות נמוכות יחסית לבניות אחרות שנעוצות בעובדה כי מדובר בזמן עבודה קצר יותר, ישנה פסולת לפינוי אך בכמות מזערית כך שאין צורך בפינויים רבים ומשום שמדובר במבנה קל אחרי הכל, ישנו צורך מועט בפועלי בניין.

היתרונות הרבים לא נוגעים רק לכוח האדם המועט ולמחיר הנמוך יחסית, אלא גם לטיבו של המבנה. רמת האיטום והבידוד בבניה הקלה מתעלה על אלו שבשאר הבניות האחרות וכך ניתן לווסת בהרמוניה מושלמת בין חום וקור. בנוסף, מדובר במבנה ירוק: היעדר פסולת מרובה, אי שימוש בציוד כבד, חיסכון בחשמל ובשאר משאבים הופכים את הבניה הקלה לירוקה וידידותית לסביבה וכך נוסף יתרון בולט אל רשימת היתרונות אל מול הבניות האחרות. נדמה שהבניה הקלה הפכה חביבת הקהל והיא בדרכה אל לב הקונצנזוס.

אדריכלות ובניה קלה?

נדמה לחשוב שבניה קלה הופכת את מרחב המחייה שלנו לפחות רציני או ככזה שנרצה להשקיע בו פחות, אך האמת היא שמדובר בחלל זהה לזה שנבנה בדרך הקונבנציונאלית כביכול, רק שהקו התוחם בין השניים הוא האופן בו הם נבנו. אדריכלים רבים מעצבים בתים אשר נבנו בפורמט הבניה הקלה והופכים את הבתים לפנינה של ממש. הבניה הקלה נמצאת בנסיקה תמידית ואף מציעה אופנים שונים לבניה: הראשון מבין השניים הוא בניה אשר מתבססת על עץ ואילו האופציה השניה היא בית קל אשר השלד שלו עשוי מעמודי ברזל.