תכנון מבני משרדים מ-א' ועד ת' – כל מה שצריך לדעת

בעבר חלק גדול מהמבנים שהכילו משרדים התאפיינו באפרוריות מסוימת, הן מבחינת המראה החיצוני והן מבחינת התכנון הפנימי. היום המצב שונה לחלוטין, ובניינים אלה זוכים לחזות מרשימה ולהשקעה מרובה גם בפן הפונקציונלי.

בנייני משרדים פלג אדריכלים

דיאלוג בין חוץ לפנים

מבנה משרדים מרשים הוא כזה שמתקיים בו דיאלוג מדויק בין החוץ לבין הפנים. במקרים רבים אחת המטרות העיקריות של התכנון האדריכלי היא ליצור מבנה שמצד אחד יש לו נוכחות בולטת מאוד במרחב, כך שאי אפשר שלא להתרשם ממנו עוד לפני שנכנסים אליו, ומצד שני הוא מייצר הרמוניה מוצלחת עם הסביבה. בנייני משרדים שמושכים את תשומת הלב הרצויה ממתגים את כל החברות והארגונים שפועלים בהן כאיכותיים ומרשימים, וכך ערך הנדל"ן בהם הופך גבוה יותר.

מרכיב נוסף בדיאלוג בין החוץ לפנים שמאפיין בנייני משרדים עכשוויים הוא שקיפות מדויקת. התכנון מאפשר ליושבים במשרדים ליהנות מפרטיות ובמקביל ישנם גם מרחבים ציבוריים עם קשר עין עם הנעשה מחוץ לבניין.

קומת לובי מושקעת

חלק גדול ממבני המשרדים המודרניים כוללים קומות רבות מאוד, וגם קומת הלובי שלהם מתאפיינת בגובה משמעותי שמייצר רושם עז. במקרים אלה הפרויקט כולל באופן טבעי עבודות עפר מורכבות על-מנת שהיסודות של הבניין יוכלו לשאת את המשקל העצום – ועל כן נדרש גם תכנון הנדסי מוקפד במיוחד.

ההשקעה בקומת הלובי תורמת רבות להפיכת הבניין למקום שמייצר תחושות חיוביות אצל כל מי שנכנס אליו. בהקשר זה כדאי לזכור שההון האנושי הוא אחד המשאבים החשובים ביותר עבור כל חברה, וכדאי להעניק לעובדים שמגיעים מדי יום לעבודה סביבה מטופחת שגורמת להם להרגיש שהם במקום הנכון עבורם.

תכנון פנים גמיש

המפתח העיקרי של התכנון הפנימי של המשרדים במבנה הוא גמישות. אנחנו חיים במציאות שמשתנה באופן משמעותי לעתים קרובות, למעשה מדובר בעידן של תזזיתיות, וכל חברה חפצת חיים ושגשוג חייבת להתאים את עצמה ואת האופן שבו היא מתנהלת לשינויים סביבה.

תכנון פנים שמאפשר מודולריות מרבית מקנה לחברות שפועלות בבניין המשרדים את האפשרות החשובה הנ"ל ולכן הוא מהווה יתרון של ממש.

החומרים המומלצים לבנייני משרדים

דגש חשוב נוסף במסגרת תכנון מבני משרדים הוא החומרים שאיתם ייבנו החללים השונים. אחת המגמות הבולטות מבחינה זו היא ההעדפה של החומרים הטבעיים שמשדרים כנות ופתיחות: בטון חשוף, כורכר, לוחות מתקדמים שעשויים מגנזיום אוקסיד וסיבי זכוכית ועוד. העדפת חומרים אלה היא חלק מקונספט שנקרא פשטות החומר אשר נועד להעניק לעובדים סביבת עבודה שמשרה הרמוניה ונינוחות.

אדריכלות ירוקה

כולנו מודעים היטב לחשיבות השמירה על הסביבה, כך שכדור הארץ יוכל להמשיך לספק לנו סביבת חיים ראויה. בהתאם תכנון מבני משרדים מתקדמים נשען גם על עקרונות האדריכלות הירוקה ובפרט ביצוע פעולות שונות שיפחיתו את צריכת האנרגיה בבניין: תכנון שמכניס מקסימום אור טבעי לכל חלל, פתחי אוורור טבעיים, בידוד תרמי איכותי שמקטין את השימוש בפתרונות חימום וקירור, מערכות חשמל ואינסטלציה חכמות ועוד.