תכנון אדריכלי של מטבח

המטבח הוא אחד החללים החשובים בבית, והיה כך מאז ומתמיד. זהו חדר מרכזי מאד, שמשמש את הדיירים שעות רבות בכל יום ולאורך כל השבוע. המטבח עטוף כולו או בחלקו בקירות, והוא נדרש לספק מענה מדויק ומתאים לצורכיהם של הדיירים המשתמשים בו.

עליו להיות פונקציונאלי ויחד עם זאת גם מסוגנן ונעים. עם השנים חלו לא מעט שינויים בתחום עיצוב המטבחים ובעוד שבעבר היה המטבח חדר סגור, הרי שכיום הוא פתוח ומתמזג עם חללים נוספים בבית כמו הסלון, למשל, או פינת האוכל.

איך עושים את זה נכון?

אפשר כיום לעצב ולתכנן את המטבחים בכל סגנון שרוצים. חופש התכנון ניתן לאדריכל, המתייחס כמובן לדרישות הדיירים ומיישם רעיונות תכנוניים על מנת להגיע אל התוצאה הרצויה. תכנון אדריכלי של מטבח הוא שירות ייחודי המשלב בין הנוחות החשובה במטבח עצמו לבין המראה שלו, האסתטיקה והיופי.

התכנון האדריכלי של המטבח מבוצע בדומה לתכנון האדריכלי של כל חלק אחר בבית, וגם בדומה לתכנון רהיט מסוים – רהיט שאמורים להשתמש בו וחשוב שיהיה פרקטי.

התכנון מתחיל בבחינת הסגנונות והאפשרויות הקיימות. לקראתו יש להבין מהם הטרנדים החמים בתחום עיצוב המטבחים, אילו פרמטרים אפשר לשלב במרחב ומה חשוב שיהיה בו על מנת שיוכלו לקחת בו חלק, מתי וכמה משתמשים במטבח, אילו חומרים רוצים שיהיו בו (פרזול או כל אלמנט אחר, למשל) ושיוסיפו לו עניין.

בהמשך, כמו במסגרת התכנון עצמו, בוחנים גם את הארונות שבו, את החיפויים שאפשר לשלב בו, את משטחי השיש, את תשתית החשמל ואפילו את הציוד שרוצים שיימצא בו. התייחסות לכל אלה מאפשרת לאדריכל המתכנן ליצור תכנון ריאלי, נכון ומתאים לדיירים, כזה שיוכל לספק להם מענה נקודתי לכל צורכיהם.

שלבי העבודה

שלבי התכנון העיקריים שמתייחס אליהם האדריכל בבואו לעצב ולתכנן מטבחים כוללים קביעת גודל המטבח על פי גודל המרחב עצמו, מיקום האלמנטים המרכזיים והחשובים שבו כמו הכיור והכיריים, המקרר וכמובן – הארונות ומכשירי החשמל שבו.

בהמשך, יצירת משטחי עבודה שימנעו התרוצצות מנקודה אחת לאחרת וקביעת מיקומם של פתרונות האחסון – האם ליצור מזווה במטבח, אי למטבח שיש בו גם ארונות ומגרות או כל פתרון אחר.

מסקיצה ראשונית, כזו המכילה קווים בלבד ומספר סימנים מוסכמים, מגיעים לאחר תהליך ממושך למטבח פונקציונאלי, מטבח שיכול לשרת בהצלחה את דיירי הבית ולשלב בו בצורה נכונה את שלל האלמנטים והציוד שחשוב שיהיה בו. הרעיון הופך למטבח אמיתי, חי ונושם – חדר פונקציונלי, פעיל, נוח ומסוגנן מאד.